colombiametkids.reismee.nl

Tot slot

Tot slot

Wat droge cijfers:

• In totaal hebben we ca. 75 uur gereisd excl. wachttijd. Waarvan: 2 vluchten binnen Europa + 2 intercontinentale vluchten, 23 uur. 3 binnenlandse vluchten, totaal 4 uur. Wachttijd vliegvelden 18 uur Reistijd Bus totaal 40 uur Taxi ritten 17 Slaapplaatsen 9 Aantal km gereisd: veul!
  • Aantal Nederlanders gesproken: 8
  • Tijmen en Mees aantal pizza's gegeten 8 ieder
  • Aantal bananen gegeten door Tijmen en Mees: 30
  • Tijmen aantal schriften vol getekend met vliegtuigen: 3
  • Aantal verloren Lonely planets :-(: 1
  • Hoogste temperatuur: ca. 35 (bij 90% luchtvochtigheid) Cartagena
  • Laagste temperatuur: ca. -10 (althans zo voelde het) in de bus van San Gil naar Bogota

Onze hostels/hostals/posada's/hotels:

Conclusie

Colombia is het best georganiseerde, meest ontwikkelde, schoonste en veiligste land waar we tot nu toe in Latijns - Amerika zijn geweest. Geen enkel moment hebben we hier ons onveilig gevoelt. Als je hier rondreist zijn de FARC, cocaïne en geweld heeeeel erg ver weg. De mensen hier zijn de vriendelijkste en meest relaxte die je maar kan tegenkomen. Geen moment wordt je lastig gevallen. Als je op straat wat vraagt is men behulpzaam om je te helpen, nooit heeft men andere bedoelingen (zoals zo vaak in andere landen, waar men je helpt waarna achteraf blijkt dat ze iets van je willen). We durven hier (meestal) gewoon met de fotocamera op straat te lopen of de iPad in de bus te gebruiken (in Bogota zijn we wel wat voorzichtiger....). Ook nog nooit meegemaakt dat bij het verlaten van de hostels het voelt alsof je afscheid neemt van vrienden of familie, elke keer weer en zelfs na 1 dag al. En gewoon een handje geven is niet voldoende, er wordt soms gekust en geknuffeld alsof de eigenaren je beste vrienden zijn, bijzonder! Colombia is ook heel (relatief dan) erg schoon (ok het is nog geen Europa, gelukkig niet!) de hostels, de straten en we zijn vrijwel (met de nadruk op vrijwel!) geen vieze wc tegengekomen, ook niet bij de wegrestaurants of de busstations. Colombia met kleine kinderen is leuk en heel goed te doen. Ga je voor het eerst naar Zuid-Amerika met kids dan is Colombia echt makkelijker en veiliger dan bv Peru, Bolivia of Ecuador. Sommige gave dingen moet je misschien laten, zoals de vele outdoor activiteiten in de national parken maar daar krijg je over het algemeen heel veel andere dingen voorterug. kinderen slapen bijna overal gratis of voor gehalveerde prijs en ook in de bus kunnen ze gratis reizen (behalve als je echt een stoel voor ze wil, wat aan te raden is voor de langere ritten). Eten is er voldoende, ook het eten op straat is prima (empenadas!), dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Het is eigenlijk maar net hoe je er zelf mee omgaat... Hadden we het de eerste dagen best zwaar, mede beïnvloed door jetlag en kou, nu valt het zwaar dat het einde weer nadert (we schrijven dit in de bus van San Gil naar Bogota, nog maar 1 dag). Hadden we vorig jaar in Marokko na 3 weken iets van 'we hebben het wel gezien en willen wel naar huis'. Nu is dat Latijns - Amerikaanse gevoel weer helemaal terug, wat voelt het hier toch weer lekker, we zouden nog wel even door kunnen gaan. Voor deze reis lazen we een slogan: 'Colombia, the only risk is wanting to stay'. En daar sluiten we ons volledig bij aan!!

Liesbeth

Jammer voor jullie dat er weer een eind aan deze vakantie is gekomen. Maar aan de verhalen en foto's te zien hebben jullie genoten.

Claudia Kolk

Beste Ivanka en Hugo,

Met veel enthousiasme heb ik jullie reisverhaal gelezen. Wij hebben ook het voornemen om volgend jaar weer een verre reis te maken. Dit is voor het eerst dan met onze dochter, die dan ruim 1,5 jaar is.

Ik heb veel aan jullie verhaal en tips, maar ik heb nog een vraag. Ik vroeg me af hoe jullie zijn omgegaan met Malaria? Het schrikt ons nogal af om naar malariagebied te gaan met zo'n kleintje.

Met vriendelijk groet,

Claudia Kolk

Hugo

In de gebieden in Colombia waar we zijn geweest kwam geen malaria voor....wel gele koorts, maar daar moet je je tegen inenten en knokkelkoorts, wat een risico blijft, ondanks goed insmeren met deet.
Malariagebieden proberen we te vermijden met de kids.
Al een idee waar jullie heen willen?

Claudia

Wij overwegen ook Colombia, maar dachten dat daar overal Malaria was. Hoe wisten jullie in welke gebieden geen malaria was? En wat is reden dat jullie malariagebieden vermijden, maar het risico op knokkelkoorts aanvaarden.

hubaa

Bij het vaccinatiecentrum hadden ze een kaartje met malariagebieden. In de bergen en de caraibische kust komt geen malaria voor. En wat betreft knokkelkoorts, dat is toch wat minder gevaarlijk dan malaria dacht ik. En tegenwoordig is knokkelkoorts haast niet meer te vermijden in tropische gebieden, komt bijna overal wel voor.

meike

Hallo!

Complimenten voor jullie leuke website!
Ik zou graag wat dingen uit willen wisselen met jullie over het reizen met kinderen. Nadat we 2 jaar in Ecuador hebben gewoond, gaan we nu met onze 1 jarige zoon op reis door Bolivia, Argentinie en Chili. Zou ik jullie kunnen mailen voor wat vragen? Zo ja, waar vind ik jullie contactgegevens? Groetjes, Meike

Hugo

Dag Meike,