colombiametkids.reismee.nl

San Gil - Bogota - En naar huis.... 2 - 5 augustus

Ja het is lastig kiezen als je maar 1 dag hebt en op een superleuke plek bent waar van alles te doen is. Maar na de busreis van gisteren en de reis van morgen weten we wel dat we niet teveel in de bus ofzo willen zitten. Dus we staan relaxed op. Maken ons eigen ontbijt, Tostis! En gaan dan eerst naar het 'sprookjesbos'.  Dat is een eilandje aan de rand van San Gil met daarop bomen met sprookjesachtige takken, wandelpaden en watervalletjes, erg mooi. Tijmen vind het superleuk, want het is net een doolhoof en er is ook een speeltuin. Daarna gaan we op het centrale plein zitten en eten een appeltje, waarna we een lekkere duik in het zwembad op het dakterrras nemen. Rond een uur of 3 nemen we dan toch maar de bus naar Barichara,  was Villa de Leyva volgens de Lonely Planet een van de mooiste dorpen van Colombia, Barichara is de mooiste, volgens de LP dan. Het is ook echt een supermooi koloniaal dorp. Volledig authentiek bewaarde huizen tegen de heuvels aan, wat enorm mooie vergezichten oplevert. We lopen een uurtje rond en hebben het dan wel gezien en pakken de bus terug. Tijdens de terugrit speelt Mees kiekeboe met de schoolkinderen achter ons. Of eigenlijk duikt hij gewoon weg als ze hem aankijken, bij vreemden is ie super verlegen. Na een mooi ritje door de bergen van 40 minuten weer terug in San Gil  en eten we bij pizza zirrus.  Hier komen we het Nederlandse stel uit de hostel weer tegen, en Tijmen begint weer voluit te vertellen over wat we gedaan hebben en welke vliegtuigen we gehad hebben, en of ze propellers hadden of straalmotoren etc. Het is heel grappig, want mees gaat dan naaat hem staan en doet en zegt alles na. Tijmen is zooooo blij dat hij eindelijk Nederlands kan praten, dat hij het jammer vindt dat ze weggaan. Gelukkig zijn er ook nog andere Nederlanders achtergebleven in de hostel waartegen hij aan kan praten (dat had je een jaar geleden toch niet kunnen bedenken, zo open als hij is geworden). Het was een leuke en drukke dag. In de wetenschap dat we morgen de hele dag in de bus zitten en de dag erna in Bogota en terugreizen, voelt dit een beetje als de laatste vakantiedag.... Sochtends weer tosti's maken en Hugo drinkt nog een tinto (koffie) tussen de locals op het plein, wat een relaxt sfeertje....... De terugreis naar Bogota gaat erg goed. Gelukkig hebben we een grote bus gekozen, die zit goed, lekker filmpjes, etc heel wat anders dan 2 dagen geleden. In de bus nog aan Tijmen gevraagd of hij graag naar huis wilde, of dat hij in Colombia wil blijven. Hij wil graag in Colombia blijven zegt ie, want hij vindt het in de bussen en vliegtuigen zo leuk.... We vertrekken om kwart voor 11 sochtends en komen na 8,5 uur aan in Bogota. Vervolgens zijn we met de taxi ook nog eens een uur onderweg naar de hostel door het razend drukke verkeer in deze a-relaxte stad. Gaat die taxi chauffeur ook nog eens zitten zeuren over de wijk waar onze hostel ligt, hadden we even geen behoefte aan. Tussen ons en Bogota komt het niet meer goed denk ik. Maar goed, we komen aan bij de hostel (www.hostellacandelaria.com) en die ziet er goed uit. Hij ligt pal tegenover de hostel die we hadden de eerste nacht in Colombia.  We hebben een soort appartementje, 2 verdiepingen, een keukentje en 7 bedden. We betalen wel veel, maar we hadden eigenlijk geen keus, er was verder niets meer te krijgen voor 4 personen. Na het eten nog ff een filmpje kijken voor de kids op de iPad en naar bed. 4 augustus. De dag van vertrek, snif! We vinden het niet heel erg Bogota te verlaten, wel om Colombia te verlaten. Maar Bogota ziet er heel anders uit met zonnetje, droog en als je geen jet lag hebt. Dus we hebben nog een leuke ochtend en zien veel van de wijk la candelaria (het oude historische centrum). In de buurt van het presidentiële paleis zien we nog vrachtwagens volgeladen met de paleiswacht voorbij komen die vol enthousiasme zwaaien en roepen als ze zien dat we een foto nemen. Tijmen wil eigenlijk maar een ding en dat is in de taxi naar het vliegtuig. Dus om twee uur is het dan eindelijk zo ver, de kids beide weer helemaal hyper op het vliegveld. Vooral Tijmen, die is echt helemaal door het dolle als hij weer vliegtuigen ziet. Vol enthousiasme gaat het continu door; 'en daar staat een aires, en daar landt een avianca, kijk daar stijgt een LAN op, en dat is een TAM en daar staat een Copa 'etc etc. Nog even snel twee Colombia shirtjes gekocht en weg zijn we weer....... naar Nederland! De vlucht gaat verder prima, de kids en wij slapen de helft van de tijd. Wel weer even wennen, de stoelen en beenruimte in sommige bussen in Colombia is toch echt beter dan in het vliegtuig. Op de luchthaven van Madrid hebben we weer een uur of 5 de tijd, dus gaan we met de bus (we zijn nog niet moe van het reizen) naar het centrum. We drinken wat op een terrasje en gaan daarna weer terug. We vervolgens de vliegreis naar Düsseldorf, waar Carla ons ophaalt en we terugrijden naar Nijmegen, waar ik nu vrijdagavond 5 augustus dit zit te typen. Lekker om weer thuis te zijn, daar te zijn is echter nog leuker...... We gaan maar weer nadenken over waar we volgend jaar heen willen, tot dan!