colombiametkids.reismee.nl

Medellin - Cartagena - Tayrona 21 juli - 25 juli

We waren even offline, maar hier weer aan reisverslag. Morgen vertrekken we met het vliegtuig naar Cartagena. Vanavond nog een avondje in de buddha hostel. Tijmen en Mees krijgen pannekoeken met banaan als avondeten. Dit ter variatie op het ontbijt waar ze pannenkoeken met chocopasta hadden. Martin de eigenaar bakt ze zelf maar weet niet zo goed hoe hij het beslag moet maken, dus via Skype legt zijn vriendin uit Londen het aan hem uit. Erg grappig..alles om de kindjes blij te maken.   Als ze slapen relaxen we een beetje in de hangmat totdat Spaanse eigenaren het eten klaar hebben. Dat duurt even, want het is traditioneel gemaakte paella. Na een paar uur koken kunnen we dan om 22 uur aan tafel. Maar het was het wachten waard, echt super lekker! Het is een gezellig etentje samen met de andere gsasten en de eigenaren. maar om 23 uur gaan we toch snel naar bed, om 4.45 snachts moeten we al weer op!  Na een goede maar korte nacht met de kids in de taxi voor de rit naar het vliegveld. We vliegen eerst naar Bogota, waar we een uurtje of4 moeten wachten op de vlucht naar Cartagena. Voor de jongens blijft het leuk op een vliegveld, lekker vliegtuigen kijken en nadoen. Wij hebben de beklimming van de Alpe d'huez gezien, een of andere Fransman wint, Contador verliest de tour en de Nederlanders zijn in geen velden of wegen te bekennen.... Als we bij de gate zitten komt er een Nederlands stel met baby aan en stellen zich voor als Marko, Rosemarie en Karlijn van 9 maanden. Erg leuk, zij hebben op onze weblog gereageerd op ons eerste verhaal. Ze zaten toen ook al in Colombia, in de buurt van Pereira en vliegen nu ook naar Cartagena. We zijn gelukkig niet de enige gekken die rondreizen met kinderen in Colombia :-) Als we in Cartagena uitstappen krijgen we een aardige klap, wat een hitte en vochtigheid! Op het vliegveld nemen we afscheid van Rosemarie, Marko en Karlijn. Gelukkig maar, want met Karlijn erbij krijgen Tijmen en Mees helemaal geen aandacht meer, haha! Maar misschien dat we ze nog zien, want zij moeten zondag 31 juli in Villa de Leyva zijn voor een bruiloft en wij zijn rond die tijd daar ook waarschijnlijk.Met de taxi naar Hotel villa colonial (www.hotelvillacolonial.com). Valt niet tegen, ziet er erg leuk uit en we hebben 4 bedden!!!! Hopelijk eindelijk hele nachten goed slapen.....savonds eten we pizza en daarna gaan de  jongens slapen. Maar we vallen zelf ook in slaap om 20 uur.  De volgende ochtend na een heerlijke nacht. nb de bedden zijn hier heel erg hard maar als je moe bent....zijn we gaan ontbijten bij Media Luna. Voor de jongens een pannenkoek met banaan en wij lekker fruit, ei en brood. Daarna het oude centrum in. Echt supermooi, maar poeh wat is het warm hier. We hebben denk ik nog nooit een zo mooi bewaard gebleven koloniale stad gezien in Latijns-amerika. Het lopen met Tijmen gaat redelijk, af en toe mag ie bij Ivanka op de rug. En Hugo is van achteren doorweekt van het zweet met Mees op de rug. Op plaza santa domingo (bij de oudste kerk van de stad, uit ca. 1550) drinken we wat. Duurste drankjes tot nu toe, 7,50 euro voor een cola, ice tea en 2 flessen water.....ach ja als je nagaat dat dit het meest toeristische plein in de meest toeristische stad is dan valt het nog mee. Daar heb je in Florence op het terras misschien alleen de cola voor. Na een paar uurtjes rondgekeken te hebben weer terug naar het hotel. Dit ligt in de wijk getsemani net buiten de oude stad. Deze heeft ook veel koloniale gebouwen, maar minder goed onderhouden, maar heeft daardoor ook wel een bepaalde charme. Het is meer een woonwijk met keiharde salsa muziek uit de huizen en veel mensen en eetstalletjes op straat en backpackers natuurlijk. Na onze middagbreak gaan we zwemmen in het zwembad van het andere hotel (casamara) van deze eigenaren. Echt heerljk en de jongens genieten er  ook van. Savonds eten we tortilla en de jongens Colombiaanse  frietjes. Tijmen en Mees hebben helaas een heel irritant spelletje bedacht. Elkaar napraten en dan steeds harder. Vanavond is het stomme Tijmen en stomme Mees.  Nu begrijpt waarschijnlijk niemand wat het betekent, maar voor ons was het heel irritant tijdens het eten. We blijven dus niet te lang hangen in het restaurantje. In dag 2 in Cartagena weer pannenkoeken als ontbijt en daarna in de taxi naar la boquiilla (strand). Daar aangekomen komen er allemaal redelijk opgefokte figuren op de auto kloppen die van alles willen. Verder zie je hier geen kip (lees toerist). Het zal vast veilig geweest zijn maar Ivanka ziet het niet echt zitten hier, dus gaan we terug naar Cartagena  en gaan we op het strand liggen in Bocagrande. Het rijke Cartagena bij de grote hotels. We hadden een heerlijke ochtend en de jongens  hebben super gespeeld in het water en het zand. Hugo had er ook 2 dochters bij die hem insmeerden en met water verkoelden. Erg leuk.. De meisjes (van een jaar of 5 mochten jullie het verkeerde idee krijgen :-) )hadden hele verhalen, maar we konden er natuurlijk weer niets van verstaan.  Het strand was wel ok, maar nog geen idyllisch wit strandje met palmbomen helaas. Hopelijk gaan we die in de volgende plaats nog zien. Wel apart was de politie helikopter die op 10 meter hoogte een keer of 5 over kwam gevlogen vlak over de hoofden van de mensen in de branding. Vonden Tijmen en Mees natuurlijk geweldig. Na het zwemmen gaat Ivanka smiddags nog wat eten halen, het valt op dat een hoop mannen op straat staan te drinken en dronken zijn, zal wel zijn omdat het zondag is. En ook weer keiharde muziek uit de huizen. Dat is overigens standaard hier, ook in de bussen, taxi's, restaurants staat de muziek keihard. Savonds weer het historische centrum in (eerst even langs de hoertjes van Cartagena in getsemani) . In het centrum zien we allerlei mensen in supernette kleren, de cruiseschepen zijn ook weer leeggestroomd.We eten lasagne (de kids weer pizza, is het enige wat ze eten hier). Thuis gaat Hugo nog even bij Tijmen en Mees liggen totdat ze in slaap vallen, maar valt zelf helaas ook in slaap. We wilden nog even lekker buiten op het dakterras gaan zitten, dat gaat dus niet door. Weer om 20.30 gaan slapen dus... De volgende ochtend zit onze tijd er alweer op in Cartagena. We vertrekken, na eerst afscheid genomen te hebben van de zeer vriendelijke (alweer) hoteleigenaren, rond 9 uur met een minibus naar ecohostal Yuluka (www.ecoyuluka.com), dat vlakbij nationaal park tayrona ligt. Via Baranquilla komen we om 2 uur aan in Santa Marta. Hier pikt Wilmar (eigenaar van Yuluka) ons op voor de rit van nog een uurtje naar de hostal. Als we aankomen zien we hoe gaaf de hostal is. We hebben hier een cabana verscholen in de jungle, met terras en hangmat. Het ligt net buiten het Tayrona nationaal park en aan de voet van het Sierra Nevada de Santa Marta (het hoogste kustgebergte te wereld met toppen tot 5700 m). Verder is er ook een zwembadje met natuurlijk water dat via een watervalletje in het zwembad stroomt. Ook de cabana is super, helemaal in traditionele stijl gemaakt van hout en palmbladeren dak, 4 bedden (jippie!) en zelfs een bad (met koud water, dat dan weer wel)  Met een beetje mazzel zien we nog apen vanaf ons hutje....Er zitten hier in de omgeving veel dieren, allerlei soorten apen, tucans, papegaaien, luiaards, puma's, jaguars etc etc. Maar zal wel niet meevallen die te zien. Smiddags gaan we nog even zwemmen in het zwembadje, waar Tijmen met bandjes voor het eerst zelf 'zwemt' (watertrappelt)! Gaat het met het zwemmen misschien toch nog sneller goedkomen dan we dachten.... Savonds als de kids slapen liggen wij nog even in de hangmat en gaan toch ook maar weer vroeg onder de wol (lakens, met airco).