colombiametkids.reismee.nl

Bogota en Salento 13 - 18 juli

Pff de eerste dagen zitten er op en eindelijk hebben we vakantie. De eerste dagen waren toch behoorlijk zwaar. Het begon woensdag met om vier uur opstaan voor onze vlucht vanuit düsseldorf. In Madrid moesten we 4 uur wachten maar daar kwam nog 2 uur vertraging bij. In het vliegtuig was het warm en lange tijd overdag dus werd er weinig geslapen, maar de vlucht ging verder wel ok. Iberia is toch verbeterd sinds 2004. Eenmaal aangekomen in Bogota was het voor ons midden in de nacht maar hier avond. Het was het koud (Bogota ligt op 2600 m) en  regenachtig en we hadden geen warme douche, dus dan maar 2 dagen niet douchen........Daar komt bij  dat we de volgende ochtend om vier uur wakker waren en de  kids hyper!. Lang leve de ipad met filmpjes! Na een redelijk relaxte dag in bogota, beetje rondgelopen in La candelaria, plaza Bolivar bezocht, koffie gedronken, maar wel koud en regenachtig zijn we de dag erna met de bus naar salento gegaan. 10 uur met de bus (goeie bus, meer beenruimte dan in het vliegtuig, en mooie omgeving uiteraard) incl. 2 uur vertraging, en wederom kwamen we in  het donker aan. Woorden als" wat doen we hier?" " Ik doe dit nooit meer. En " kunnen we onze vlucht niet vervroegen" zijn weer volop uitgesproken door ons beide. Oh Wat vermoeidheid toch kan doen...en de jongens deden het  gelukkig wel super. Die hadden het geloof ik als enige naar hun zin. We wisten dat er een dip zou komen ( gebeurt elk jaar sinds we met kids reizen), maar nu kwam de dip al snel en duurde lang. Maar goed eenmaal na een nacht in Salento waarop de dag wederom om 4 uur ( Mees viel uit bed en daarop was de hele bups wakker met de jetlag) begon hebben we de smaak te pakken. in dit heerlijk rustige dorpje is het net of je in een Western film rondloopt. De mannen met poncho en cowboyhoed en de vrouwen volledig opgetut. Ze zien er echt uit als hoertjes (sommige dan, even voor de duidelijkheid, niet alle Colombiaans vrouwen zijn prostitué's) zo erg... De hostal is super. Zit in een mooi kleurrijk koloniaal pandje met als eigenaar twee superaardige en behulpzame mannen en een gezellige Colombiaanse familie (15 man sterk) met een big mama op bezoek die gekke sterke drankjes maakt.De temperatuur is hier ook wat lekkerder, als de zon schijnt is het echt warm. We hebben de eerste dag 2 keer een heuvel beklommen naar een mirador met bijna 200 tredes. En lees de 2e keer op verzoek van Tijmen want hij vond het zooooo leuk. De 2e keer heeft ook mees zelf gelopen. De kanjer. Wij hadden van te voren bedacht, mees in de rugdrager en tijmen lopen maar nee bij ons werkt het weer anders. Mees wil lopen en tijmen wil gedragen worden...gelukkig hebben we tot nu toe elke keer iets kunnen verzinnen om hem te motiveren en dan vind hij het gelukkig toch heel erg leuk. Smorgens hebben de kids heerlijk op een luchtkussen gesprongen en avonds hebben we leuk gegeten in een restaurantje met tuin, hamburguesas en friet met kipnuggets voor de kids. Met als toetje een optocht ter ere van santa maria ( nu met zijn allen : madre de dios! Dat zong de pastoor in een geluidsinstallatie gemonteerd op een jeep) met fanfare en lampjes. Het was een heerlijke en leuke dag. Met als gevolg een supernacht dus we zijn nu eindelijk over de jetlag heen En hebben we vakantie!!!!!! Ook dag 2 in Salento was leuk. We zijn met de jeep (willy heten die, worden als soort openbaar vervoer gebruikt) naar de cocora vallei gegaan met superhoge palmbomen (nationale boom van Colombia, tot 60 m hoog). Het zijn kleine jeeps, maar toch gelukt om er 12 (twaalf!) man in te proppen. De jeep vond Tijmen leuk maar het lopen was in het begin maar weer saai, dus wij weer een speurtocht verzonnen en geweldig dat hij het vond. Hij heeft wel 5 km gelopen zonder te klagen. Halverwege hadden we lunch bij een riviertje met lekker Frans stokbrood en Hollandse kaas. Net als vroeger. Erg mooie vallei met die palmbomen, ook voor een deel nog door cloud forrest gelopen, over een gammel bruggetje en door de modder klauteren, voor Tijmen een echt avontuur). Eenmaal terug weer even gerelaxed en toen eten in het dorpje. Elk weekend komen de Colombianen uit de omgeving hierheen om te feesten en zo hadden wij dus onze eigen zomerfeesten met muziek, eettentjes en vermaak. Erg leuk! Nog even over Colombia...de colombianen zijn superaardig en vriendelijk. Tot nu toe zien we ze vooral veel naar ons kijken en lachen en verder wordt je totaal met rust gelaten. Colombia is redelijk ontwikkeld (dingen zijn echt veel beter geregeld dan in Ecuador, Bolivia en Peru, en de natuur is tot nu toe ook erg schoon en netjes. We hebben ons nog geen seconde onveilig gevoeld. We genieten van het feit dat eindelijk na twee jaar afzien in een land met ramadan we nu weer overal en heel veel makkelijk eten kunnen krijgen. Dit neemt zo'n grote zorg weg en maakt het een stuk relaxter. Mees heeft er ook weer een aantal woorden bij: Hij zegt de hele tijd Bogota en yes en ola. En is dit jaar niet bang voor dieren maar wel voor grote donker mensen. Hij zegt dan " eng, eng". Inmiddels zijn we alweer een dagje verder en hebben we afschedi genomen van Salento en zitten nu in manizales. Maar daarover later meer. Carla en ben heel veel succes met de vierdaagse! Xx van ons